Posts tonen met het label openbaar ministerie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label openbaar ministerie. Alle posts tonen

De politie mag niet zo maar gekraakte woning ontruimen

Onze hoogste rechter heeft bepaald dat de politie niet op eigen houtje een kraakpand mag ontruimen. De wet geeft haar niet die bevoegdheid zonder toestemming van de rechter.

Het huisrecht is kort gezegd het recht om een ander geen toegang tot je huis te verschaffen. Als een eigenaar zijn pand langer dan een jaar niet meer in gebruik heeft, kan hij zich niet meer op een huisrecht beroepen. Indien een kraker binnen een jaar in het lege pand is gaan wonen en zich ten aanzien van dat pand wel op een huisrecht beroept, mag de politie dan de kraker verwijderen?

Harder optreden tegen uithuwelijken en vrouwenhandel in Marokko en Turkije


Ernst Hirsch Ballin zweert het U...

De Rotterdamse wethouder Jantine Kriens wil dat minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) ervoor gaat zorgen dat in het buitenland beter kan worden opgetreden als meisjes tegen hun zin in onder meer Marokko of Turkije zijn achtergelaten of uitgehuwelijkt. Dat heeft Kriens maandag gezegd in het televisieprogramma Nova.

Justitie moet de procureurs-generaal, de landelijke leiding van het Openbaar Ministerie, vertellen dat zij een zogenoemde aanwijzing gaan afgeven. Die aanwijzing moet ervoor zorgen dat ook de politie in het land waar de meisjes zijn achtergelaten of uitgehuwelijkt, in actie kan komen.

Momenteel kan alleen in Nederland actie worden ondernomen, zoals met het opleggen van een boete omdat ouders zich niet houden aan de Leerplichtwet. "Maar ik vraag me af in hoeverre dat helpt", zegt de wethouder.

Uit een pilotonderzoek in Rotterdam, waaraan onder meer de gemeente, de GGD en scholen meewerken, blijkt dat na de zomer zeven meisjes kwijt zijn, waarvan het vermoeden bestaat dat ze zijn achtergelaten in bijvoorbeeld Marokko of Turkije of er zelfs zijn uitgehuwelijkt.

Een eerder onderzoek van voor de zomervakantie wees al uit dat toen acht meisjes in de loop van het schooljaar een lege stoel hadden achtergelaten, waardoor het totaal op vijftien uitkomt.

Een deel van de meisjes is nog een het buitenland, een ander deel is weer terug in Nederland. Een aantal van hen verkeert nog wel in 'risicovolle situaties'.

Dertien maanden geëist tegen meppende militairen


Eindhoven
Tegen twee militairen is vijftien maanden cel, waarvan twee voorwaardelijk, geëist voor mishandeling van een dakloze in Eindhoven in 2007. De twee hoofdverdachten worden door justitie verdacht van poging tot doodslag. Het Openbaar Ministerie maakt later op de dag de eisen tegen drie medeverdachten bekend.


De militairen van de kazerne Oirschot zouden ruim twee jaar geleden op 17 mei een 28-jarige zwerver in elkaar hebben geslagen. De dakloze zou zich bij een groepje van negen militairen hebben opgedrongen en om geld hebben gebedeld. Nadat ze hem wegduwden, zou hij een van de militairen met een gebroken fles in zijn been hebben willen steken, lieten de advocaten van de militairen eerder weten.

De negen militairen werden allemaal aangehouden, maar vier kwamen al snel op vrije voeten omdat ze niet actief bij de mishandeling betrokken waren. De militairen zijn na het incident geschorst.

De vrijdagmiddag Cartoon

Elke vrijdagmiddag brengt de Nieuwsgier u een grappige cartoon die op de actualiteit slaat.


Deze week  justitie in beraad over het verlof van Saban B. 

Openheid bedreigt zaak Benno L.

 
De verdachte Benno L. met één van zijn slachtoffertjes
 Den Bosch
Het optreden van het Openbaar Ministerie (OM) en de burgemeester van Den Bosch bij de omvangrijke ontuchtzaak rond de Bossche zwemleraar Benno L. zou de rechtzaak wel eens in gevaar kunnen brengen. Dat zei hoogleraar strafrecht Ybo Buruma woensdag in het programma Netwerk.

Kort na de aanhouding van L., die wordt verdacht van grootschalige ontucht met leerlingen, kozen het OM en burgemeester Ton Rombouts voor openheid in de vorm van vier informatiebijeenkomsten. ,,Dat kan het OM wel eens lelijk opbreken'', aldus Buruma, die meent dat L. eigenlijk al veroordeeld is voordat de rechters kunnen spreken.

Bron: De Pers

        

Waarom Saban B. vrij rondloopt

De verdachte, Saban B.

Op 16 september 2009 heeft De Telegraaf een artikel gepubliceerd met als kop ‘Alarm om gevluchte topcrimineel’.

De zaak die in het artikel aangehaald wordt draait om verdachte Saban B. In dit artikel wordt verwezen naar de beslissing van het gerechtshof in Arnhem van 4 september jl. om Saban B. wegens persoonlijke omstandigheden, onder voorwaarden, vrij te laten voor een periode van zeven dagen.

Hoe is het hof tot deze beslissing gekomen?
Saban B. werd op 11 juli 2008 door de rechtbank Almelo veroordeeld tot een gevangenisstraf van 7,5 jaar voor onder andere mensenhandel. Tegen dat vonnis ging Saban B. in hoger beroep bij het gerechtshof te Arnhem.

In afwachting van de behandeling van zijn zaak in hoger beroep vond op 4 september jl. een zitting plaats. Bij monde van zijn raadsman heeft Saban B., die inmiddels ruim 2,5 jaar in voorarrest zat, verzocht om vanwege bijzondere persoonlijke omstandigheden zijn voorlopige hechtenis te onderbreken. De advocaat generaal stemde onder voorwaarden in met het verzoek tot schorsing van de voorlopige hechtenis voor een periode van enkele dagen, welk standpunt ook al naar aanleiding van een eerder verzoek was ingenomen.

Het gerechtshof heeft het verzoek toegewezen, mede omdat Saban B. volgens de wettelijke bepalingen meer dan de helft van de door de rechtbank opgelegde straf al in voorarrest had uitgezeten. Ook nam het gerechtshof in aanmerking dat de zaak pas in de loop van 2010 tot een afronding zal komen. Wel moest Saban B. zijn paspoort inleveren en zich dagelijks op het politiebureau melden. Aanvankelijk hield Saban B. zich aan die voorwaarden.

Tijdens een raadkamerzitting van het gerechtshof op 10 september 2009 heeft het Openbaar Ministerie verzocht de schorsing voortijdig op te heffen. Volgens het hof is echter niet aannemelijk geworden dat Saban B. de gestelde voorwaarden op dat moment al overtreden had. Het hof heeft die vordering toen afgewezen. Bij beschikking van 15 september jl. heeft het hof de verdere gevangenhouding van Saban B. alsnog bevolen, toen deze een van de voorwaarden alsnog niet bleek na te komen. Het strafproces tegen Saban B. zal ongeacht zijn afwezigheid worden voortgezet.

Bron: De Rechtspraak
Bookmark and Share

                                                    

Verdachten zaak Tano Jansen niet naar PBC


Zutphen
De rechter-commissaris oordeelt dat de vier verdachten niet ter observatie in het Pieter Baan Centrum worden opgenomen.

Omdat de verdachten al meewerken aan een gedragskundig onderzoek door een psychiater en een psycholoog en omdat de deskundigen hierover verschillend adviseren oordeelt de rechter-commissaris dat de verdachten niet ter observatie naar het PBC hoeven. Bij verdachten van ernstige misdrijven wordt altijd onderzoek gedaan naar de achtergronden en psyche van de persoon. Zo kan de rechtbank zich later een deskundig oordeel vormen.

Het Openbaar Ministerie vroeg de rechter-commissaris om de verdachten te laten observeren in het Pieter Baan Centrum. Vier verdachten wachten hun berechting af in voorlopige hechtenis; één minderjarige jongen en drie meerderjarige jongens.

Pro-formazitting
Dinsdag 15 september vindt een pro-formazitting plaats om 11.45 uur. Tijdens de zitting wordt er niet inhoudelijk op de strafzaak ingegaan. Naar verwachting worden de zaken van de drie meerderjarige verdachten openbaar behandeld. De zitting van de minderjarige verdachte vindt achter gesloten deuren plaats.

De raadkamer van de rechtbank verlengde 6 augustus de gevangenhouding van alle vier verdachten met zestig dagen. Op 9 juli verlengde de raadkamer de gevangenhouding met dertig dagen. De rechter-commissaris stelde 26 juni vier verdachten voor 14 dagen in bewaring.

Rechtszaak
Zij worden verdacht van betrokkenheid bij het overlijden van de 16-jarige Tano Jansen. Het slachtoffer werd dinsdag 23 juni gevonden in een container op een braakliggend terrein in Apeldoorn.

Bron: De Rechtspraak

                                                            

Twaalf jaar cel voor doodslag in Enkhuizen

Alkmaar
De rechtbank in Alkmaar heeft vandaag een 21-jarige man uit Enkhuizen veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf jaar. De rechtbank acht de man schuldig aan doodslag op C. van de Zande. Een en ander heeft zich afgespeeld in de nacht van 24 op 25 december 2007. Het Openbaar Ministerie had 18 jaar gevangenisstraf geëist wegens moord. De rechtbank heeft verdachte hiervan vrijgesproken omdat ter zitting niet is gebleken dat er sprake was van voorbedachte raad.

Bij de bepaling van de hoogte van de straf heeft de rechtbank enerzijds rekening gehouden met de ernst van het gepleegde feit en de eerdere veroordelingen van de verdachte en anderzijds met zijn jeugdige leeftijd ten tijde van het delict. Hij was toen 19 jaar.
De advocaat van de verdachte deed tijdens de zitting een beroep op noodweer, dan wel noodweerexces. Volgens verdachte viel Van de Zande hem aan met een mes waarbij hij dreigde hem te verkrachten en te vermoorden. In de vechtpartij die daarop volgde, zou verdachte genoodzaakt zijn geweest het slachtoffer op het hoofd te slaan en vast te binden. Verdachte zou daarna in paniek zijn weggevlucht. De rechtbank is van oordeel dat de lezing van verdachte volstrekt onaannemelijk is en dat zijn verklaring over de gebeurtenissen niet wordt ondersteund door objectief vast te stellen feiten en omstandigheden. Zo heeft verdachte na de vechtpartij nog de tijd genomen om het huis van het slachtoffer te doorzoeken en pinpas en autosleutel mee te nemen. Vervolgens is hij weggereden zonder hulp te roepen voor het slachtoffer dat ernstig gewond op de vloer lag. Het beroep op noodweer en noodweerexces heeft de rechtbank dan ook verworpen.

Bron: De Rechtspraak


                                              

Verdachte oma in zedenzaak blijft voorlopig vastzitten

De 51-jarige vrouw uit Enschede die verdacht wordt van het misbruiken van haar 3-jarige kleindochter, blijft veertien dagen vastzitten. Dat maakte de rechtbank Zwolle-Lelystad donderdag bekend.


De vrouw is dinsdag aangehouden. Ze zou haar kleindochter hebben misbruikt voor het maken van kinderporno. Volgens het Openbaar Ministerie pleegde ze de strafbare feiten samen met een 48-jarige hoofdverdachte uit Enschede. Hij is eerder al aangehouden en wordt ook verdacht van de moord op en misbruik van een 8-jarig meisje in Deventer. Het meisje werd in 1991 gewurgd gevonden in haar ouderlijk huis.

De politie had de oma al langer in het vizier, omdat de verkrachting door buurman Geert B. zeer waarschijnlijk was gebeurd in de tijd dat de ouders niet aanwezig waren en oma oppaste.

Bron: De Pers


Transseksueel geweigerd in sportschool


Een 65-jarige transseksueel uit Winschoten heeft aangifte gedaan van discriminatie door een plaatselijke sportschool. Ester Zwart werd naar eigen zeggen geweigerd toen ze zich wilde inschrijven.

Haar vriendin kon zonder meer lid worden, de transsekuseel kreeg te horen dat ze op moest hoepelen. De sportschool voorzag onder meer problemen bij het douchen. "We hebben een aantal regels en daar moet iedereen zich aan houden", vertelt sportschoolhouder Dennis Stoker aan RTV Noord. "Je kan niet met een leren rokje en op hoge hakken gaan sporten."

Stoker dacht aanvankelijk met een verklede man van doen te hebben die een geintje met hem uithaalde. Zwart is echter al acht jaar officieel een vrouw. Zwart eist gerechtigheid. "Ik wil dat je in 2009 niet meer gediscrimineerd wordt op grond van je uiterlijk en wat je bent."

Het OM zal uiteindelijk moeten beslissen of tot vervolging van de sportschool wordt overgegaan.

Bron: De Pers

Nederlandse Marokkanen en Somalier in Kenia aangehouden op verdenking van terrorisme

De nationale recherche doet onderzoek naar de mogelijke betrokkenheid van vier in Kenia aangehouden Nederlanders bij terrorisme. Dat heeft het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) woensdag laten weten. Op de grens van Kenia met Somalië heeft de Keniaanse politie het viertal maandag aangehouden.


Nederlanders vast in Kenia
De mannen zouden onderweg zijn geweest naar een jihadistisch trainingskamp. Drie van de vier 21-jarigen zouden in Marokko zijn geboren, de vierde in Somalië. Volgens de Keniaanse autoriteiten waren de mannen van plan de Somalische opstandelingenbeweging al-Sahaab te helpen.

Truck
De vier waren in een gehuurde truck onderweg naar de Noord-Keniase plaats Kiunga. De verdachten zeggen toeristen te zijn, maar volgens een Keniaanse functionaris zijn er in het gebied geen toeristische attracties. De mannen worden voor het einde van week naar de Keniaanse hoofdstad Nairobi overgebracht.

Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft woensdag bevestigd dat op 24 juli drie Nederlanders en een Marokkaan met een Nederlandse verblijfstitel zijn opgepakt in Kenia bij de grens met Somalië. Volgens de woordvoerder heeft de Nederlandse ambassade in Kenia contact met de vier personen en zitten zij vast voor nader verhoor.

Reden
Buitenlandse Zaken kon geen uitspraken doen over de reden waarom de vier zijn opgepakt en wacht het onderzoek af. Het OM liet weten dat een broer van een van de arrestanten maandag aangifte heeft gedaan van vermissing van zijn broer. Hij had sms'jes ontvangen waarin stond dat zijn broer was aangehouden

Bron: De Pers